Soms zegt iemand wel eens ogenschijnlijk gerichte advertenties (targeted ads) te zien na een gesprek op Signal over een bepaald onderwerp. Over dat onderwerp hebben ze dan alleen op Signal gesproken, dus vragen ze zich af of Signal hun gegevens verkoopt.
Hieronder is een voorbeeld van een post op X:
Wait a second guys. Is @signalapp selling our info?
— Mike Dizzll (@MikeDizzll) June 24, 2024
I haven’t been to McDonald’s in a month. Haven’t discussed it.. until this morning using signal. In a supposed encrypted private chat.
Hours later I get a targeted McDonald’s ad on X.
Someone explain. pic.twitter.com/puAtS3LsC4
Waar of niet waar?
Signal is end-to-end versleuteld waardoor alleen jij en de ontvanger berichten kunnen lezen en media kunnen zien en niemand deze kan onderscheppen. In tegenstelling tot veel andere apps is bij Signal alles end-to-end versleuteld en privacyvriendelijk ontwikkeld. Denk hierbij aan informatie over groepen, stickerpakketten, privacy bij het zoeken naar GIF’s en de manier waarop linkvoorbeelden zijn geïmplementeerd. Signal is zo ontworpen dat gevoelige gegevens nooit verzameld en opgeslagen worden. Er is dus geen informatie die Signal zou kunnen verkopen of delen met derden.
Als je vermoedt ergens een gerichte advertentie te zien, dan moet de reden buiten Signal worden gezocht. Ook kan het zijn dat de advertentie je anders niet was opgevallen, zoals wanneer je op rode auto’s gaat letten je opeens overal rode auto’s ziet.
Maar ook targeting van advertenties kan op veel manieren gebeuren. Advertenties kunnen bijvoorbeeld worden gericht op basis van demografische gegevens, locatie, interesses, gedrag, zoekwoorden, sociale interacties en eerdere aankoopgeschiedenis. Informatie die Signal niet verzamelt en dus niet heeft, maar bijvoorbeeld X, Facebook, TikTok, Instagram, Google natuurlijk wel.
In de voorbeeld-tweet hierboven heeft iemand een screenshot van een post over Big Macs via Signal verstuurd. Om het screenshot te maken heeft die persoon waarschijnlijk de post eerst op X geopend. Of heeft die persoon gegoogeld naar McDonald’s of een concurrent ervan. Vermoedelijk zijn de twee niet alleen vrienden op Signal (NB: Signal weet niet met wie je praat en houdt dus geen sociale grafiek bij) maar ook op andere netwerken, zoals bijvoorbeeld X. McDonald’s kan het hele netwerk van de persoon die de post over Big Mac heeft gezien targeten en jouw dus een gerichte advertentie van McDonald’s laten zien op X. Zo heb jij het weliswaar alleen op Signal over McDonald’s gehad met je contact, maar zie je dankzij je vrienden of vrienden van vrienden die wel een post over McDonald’s hebben geopend, opeens een advertentie van de fastfoodketen.
Het is onmogelijk om te achterhalen waarom iemand precies een advertentie te zien krijgt. Wanneer je een gerichte advertentie ziet na een gesprek over een bepaald onderwerp moet de reden in ieder geval buiten Signal worden gezocht: Signal kan de inhoud van je gesprekken niet zien, verzamelen of verkopen.