Zelf controleren
Wordt hierboven (nog) geen actuele Signal storing gemeld, dan kun je zelf het een en ander controleren om er achter te komen of er problemen bij Signal zijn.
Signal storingen komen in diverse soorten en maten voor. Zo kan het een storing zijn die zich beperkt tot multimedia of een storing in het verificatieproces. De meeste grote storingen zijn echter volledig, waarbij de gehele server plat ligt.
Als bij al je nieuwe verzonden berichten een ronddraaiend cirkeltje blijft staan en er geen vinkjes meer verschijnen, kan er sprake zijn van een serverstoring. Krijgen je berichtjes wel één vinkje, dan is er meestal iets anders aan de hand.
Een ronddraaiend cirkeltje hoeft echter nog niet te betekenen dat er een storing is. Voor het goed functioneren van Signal is het namelijk noodzakelijk een goede internetverbinding te hebben. Hier ligt vaak het probleem.
Een paar dingen die je zelf kunt controleren:
- Controleer of je (sterke) internetverbinding hebt. Probeer eens een andere website te laden of een andere applicatie
- Herstart je internetverbinding door de vliegmodus/internetverbindingen even aan- en uit te schakelen
- Start je telefoon opnieuw op
- Probeer verbinding te maken met Signal via wifi als je met een mobiel netwerk verbonden bent (of met je mobiele netwerk als je met wifi verbonden bent)
- Schakel op je telefoon de machtigingen (instellingen) voor Signal uit en daarna weer in
- Maak je gebruik van VPN of een firewall die de internet toegang voor Signal beperkt, schakel deze dan uit of wijzig de instellingen zodat Signal niet meer beperkt wordt
- Heb je net een grote bijlage verzonden in een chat? Wis dit bericht dan als het nog de status ‘aan het verzenden’ heeft.
Als bovenstaande tips je problemen met Signal niet oplossen, is de kans al groter dat er storing is. Ook kan het zijn dat een provider met een bepaalde dienst problemen heeft, bijvoorbeeld je eigen mobiele provider.