Gespreksverzoeken zijn er voor je eigen veiligheid en voorkomen dat iemand waarmee je nog nooit eerder contact hebt gehad op Signal direct met je kan chatten of bellen.
In dit artikel geven we meer uitleg over gespreksverzoeken. Wat zijn gespreksverzoeken in Signal, hoe ziet een gespreksverzoek eruit en wat kun je doen als je een gespreksverzoek ontvangt?
Wat is een gespreksverzoek op Signal?
Als iemand waarmee je nog nooit eerder een gesprek hebt gehad op Signal een bericht naar je stuurt of oproep met je probeert te beginnen, dan ontvang je een gespreksverzoek in Signal.
Gespreksverzoeken moet je zorgvuldig beoordelen om te voorkomen dat je een gesprek aangaat met een oplichter of spammer. Degene die je probeert te bereiken kan een bekende zijn, maar ook een kwaadwillende.
De afzender kan niet zien dat je het gespreksverzoek hebt geopend of de berichten in de chat hebt gelezen.
Je kunt gespreksverzoeken verwijderen, blokkeren, rapporteren of, indien je de persoon kent of vertrouwt, accepteren.
Hoe ziet een gespreksverzoek in Signal eruit?
Een gespreksverzoek in Signal ziet er in je chatlijst als volgt uit:
Zoals in bovenstaand screenshot te zien is, zie je de profielnaam van degene die contact met je zoekt maar de profielfoto is vervaagd. Het vervagen of blurren van de profielfoto doet Signal bewust om te voorkomen dat iemand bijvoorbeeld het logo van je bank of een profielfoto van een van je vrienden gebruikt en je daardoor misleid kan worden.
Wat te doen bij een ontvangen gespreksverzoek in Signal?
Als je het gespreksverzoek opent, kun je het gespreksverzoek in de chat beoordelen.
Je kunt de ontvangen berichten lezen zonder dat die persoon weet dat je ze gelezen hebt. Eventuele links in de chat zijn voor je eigen veiligheid pas klikbaar nadat je een gespreksverzoek hebt geaccepteerd. Wees hierbij niet te nieuwsgierig: als iemand die je niet kent uit het niets een link stuurt, is de kans groot dat dit spam of phishing is.
Verder laat Signal in de chat onder de profielnaam zien of het iemand is waarmee je in dezelfde groep(en) zit. Ook kun je de profielfoto zichtbaar maken en bekijken door op ‘Weergeven’ (View) te tikken. Maar wees voorzichtig: profielfoto’s kunnen uiteraard nep zijn.
Als je onder de profielnaam in de chat op veiligheidstips tikt, krijg je diverse tips die je kunnen helpen bij de beoordeling van gespreksverzoeken. (Klik hier voor enkele screenshots van veiligheidstips).
Gespreksverzoek in Signal: wel of geen gemeenschappelijke groepen onder de profielnaam
Een gespreksverzoek kun je na je beoordeling verwijderen, blokkeren, rapporteren of, als je de persoon vertrouwt, accepteren als contact.
Gespreksverzoek verwijderen
Als je het gespreksverzoek direct verwijderd, zonder de chat te openen, dan verwijder je de chat van je eigen apparaat. In het geval van een groepschat zul je ook automatisch de groep verlaten.
Gespreksverzoek: persoon of groep blokkeren
Als je de persoon in een één-op-één chat blokkeert, krijg je geen meldingen meer van die persoon: geen berichten, geen oproepen en geen groepsuitnodigingen. Deze persoon zal niet weten dat je hem of haar hebt geblokkeerd. Ook weet diegene niet dat je het gespreksverzoek en de berichten in de chat hebt gelezen. Verder zien geblokkeerde personen geen wijzigingen meer in je profielnaam en profielfoto.
Als het een gespreksverzoek voor een groep betreft en je een groepschat blokkeert, verlaat je de groep automatisch en zien groepsleden dat je de groep hebt verlaten. Je zult geen berichten meer ontvangen of andere updates van de groep zien. Groepsleden zien geen wijzigingen meer in je profielnaam en profielfoto. Als je een groep hebt geblokkeerd, kun je niet opnieuw aan de groep worden toegevoegd.
Gespreksverzoek: persoon rapporteren en blokkeren
Als je de persoon niet kent en het bijvoorbeeld spam of phishing is, dan kun je de persoon of de groep ook rapporteren bij Signal. Door te rapporteren kun je Signal laten weten dat iemand mogelijk spam verstuurt. Zo help je Signal spam tegen te gaan.
Signal ontvangt geen berichten of andere inhoud van de chat.
Gespreksverzoek: contact accepteren
Als je de persoon van het gespreksverzoek kent en vertrouwt, en die als contact accepteert, dan kan die persoon je Signal-profiel (naam, profielfoto en een optionele ‘Over mij’ omschrijving) zien en je berichten sturen of bellen via Signal. Ook kan deze persoon zien dat je de berichten hebt gelezen, mits jullie allebei leesbevestigingen hebben ingeschakeld.
Verder zal die persoon worden toegevoegd aan je contactenlijst op Signal: het wordt hiermee een Signal-contact.
Gespreksverzoeken samengevat
Ontvang je op Signal een gespreksverzoek dan is er geen reden tot paniek. Je hebt slechts een bericht of oproep ontvangen van iemand waarmee je nooit eerder contact hebt gehad op Signal.
Dit kan een bekende van je zijn, maar ook spam, phishing of een oplichter. Of het kan iemand zijn die per ongeluk een verkeerd nummer heeft ingetoetst.
Het is belangrijk dat je gespreksverzoeken nauwkeurig beoordeeld en dat je er zeker van bent dat de persoon die je denkt dat het is, dat ook daadwerkelijk is.
Afhankelijk van je beoordeling kun je iemand blokkeren, rapporteren of accepteren.
Als je zeker weet dat het iemand is waarmee je contact wil hebben op Signal, dan kun je een gespreksverzoek accepteren en die persoon daarmee toevoegen aan je Signal-contacten.
Meer weten over spam op Signal? Lees hier meer over hoe Signal spam probeert tegen te gaan.