WhatsApp, ooit begonnen als advertentievrij platform, introduceert binnenkort advertenties in het tabblad Updates. Wie een privacyvriendelijk alternatief wilt, zonder advertenties en een app die écht voor de gebruiker is gemaakt, kan overstappen naar het veilige en transparante Signal.
Gebruikers van WhatsApp krijgen binnenkort betaalde kanaalabonnementen, gepromote kanalen en advertenties te zien. Hoewel persoonlijke chats versleuteld blijven, wordt gebruikersgedrag nu tóch ingezet om gerichte advertenties te tonen.
WhatsApp breekt opnieuw privacybelofte
Hoewel WhatsApp-baas Will Cathcart eerder dit jaar nog beweerde dat privacy bij WhatsApp op nummer één staat, laat deze beleidswijziging opnieuw het tegenovergestelde zien.
Om advertenties te tonen in WhatsApp Status of Kanalen gebruikt WhatsApp namelijk een flinke hoeveelheid gebruikersinformatie zoals je land of stad, je taal, de kanalen die je volgt en hoe je omgaat met advertenties. Heb je WhatsApp gekoppeld aan het Meta’s Accountcentrum? Dan worden ook je advertentievoorkeuren en gegevens van andere Meta-platformen gebruikt.
Meta neemt hiermee definitief afstand van waar WhatsApp ooit voor stond: een app voor persoonlijke, privécommunicatie. In een oudere blogpost van WhatsApp schreven de oprichters 13 jaar geleden:
Advertenties zijn niet alleen een verstoring van de esthetiek, de belediging van je intelligentie en de onderbreking van je gedachtegang. Bij elk bedrijf dat advertenties verkoopt, spendeert een aanzienlijk deel van hun engineeringsteam hun dag aan het afstellen van datamining, het schrijven van betere code om al je persoonlijke gegevens te verzamelen, het upgraden van de servers die alle gegevens bevatten en het controleren of alles wordt gelogd en gerangschikt, en gesegmenteerd en verpakt en verzonden… Aan het eind van de dag is het resultaat van dit alles een enigszins andere advertentiebanner in je browser of op je mobiele scherm.
Onthoud dat wanneer het om advertenties gaat, jij, de gebruiker het product bent.
Die woorden gelden vandaag nog steeds, maar WhatsApp leeft ze niet meer na.
Signal blijft wél advertentievrij en privé
Advertenties in WhatsApp zijn een nieuwe reden voor gebruikers om over te stappen van WhatsApp naar Signal. Niemand zit te wachten op advertenties tussen de persoonlijke statusupdates van vrienden en familie. Signal biedt met Verhalen (Stories) dezelfde functie als WhatsApp Statusupdates, maar dan mét privacy en zonder ads.
Signal is een non-profitorganisatie, zonder aandeelhouders of verdienmodel gebaseerd op jouw aandacht. De app draait op donaties en biedt end-to-end versleutelde communicatie zonder commerciële bijbedoelingen. Bij Signal ben je niet het product – je bent gewoon gebruiker.
Steeds meer Nederlanders stappen dit jaar over van het dataverzamelende WhatsApp naar het privacyvriendelijke Signal. Inmiddels gebruiken al meer dan 2 miljoen Nederlanders Signal en elke dag komen er nieuwe gebruikers bij.
Heb jij nog geen Signal? Download het gratis en doe mee!
Use Signal. We promise, no AI clutter, and no surveillance ads, whatever the rest of the industry does. <3
— Meredith Whittaker (@meredithmeredith.bsky.social) 16 juni 2025 om 17:30
[image or embed]